Grūdų, sėklų, ankštinių kultūrų daiginimo bumas prasidėjo dar 1970 metais, jau tuomet buvo pastebėtas jų keliamas teigiamas poveikis sveikatai, ir šis maistingas produktas buvo įtraukiamas maisto pramonėje ir ypač plačiai naudota praturtinant sportininkų maitinimosi racioną. Visgi, net ir šiandien yra žmonių, kurie nežino kuo daigai yra naudingi ar tiesiog, nežino kaip juos reikia sudaiginti ir kaip juos galima įtraukti į kasdienį maitinimosi racioną. KILO.LT mitybos specialistė Ieva Savicka pasakoja kuo naudingi daigai ir kaip teisingai juos sudaiginti.

Kuo naudingi daigai?

Daigai yra labai maistingi, kadangi jų išsivystimui organizmas turi sukaupti reikiamą kiekį maistinių medžiagų, kad būtų pradėtas daiginimo procesas. Juose yra didesnis baltymų, vitaminų ir mikro/makro elementų kiekis lyginant su neaktyviomis, nedykstančiomis sėklų, ankštinių ir grūdų formomis. Vykstant daiginimui pati sėkla tampa lengviau virškinama, o iš jos gaunamos maistinės medžiagos yra itin lengvai pasisavinamos.  Daigai yra siejami su organizmo gyvybinių procesų atkurimu ir reguliavimu, kraujo spaudimo ir cholesterolio kiekio kraujyje normalizavimu. Daiginti produktai taip pat pasižymi dideliu antioksidantinių medžiagų kiekiu.

Daigintomis sėklomis galima gardinti ir taip praturtinti didesniu naudingų maistinių medžiagų kiekiu salotas, kokteilius, puošiant omletus ar net kokius sumuštinukus. Visgi, nerekomenduojama valgyti termiškai neapdorotų ankštinių kultūrų daigų dėl galimo toksinio poveikio sveikatai, todėl jų naudojimas troškiniams ar kitiems karštiems patiekalams yra tinkamiausias variantas. Tuo labiau, tinkamas terminis apdorojimas padeda išvengti ir bakterinių susirgimų. Sudaiginti galima bene kiekvieną sėklą, tačiau ne visos jos yra tinkamos vartojimui, todėl nusprendus kokia nors daiginta rūšimi praturtinti kasdienį racioną, patartina plačiau pasidomėti, ar jų vartojimas yra saugus.

Kaip teisingai sudaiginti daigus?

  • Tinkamai pasirinkite sėklas ar grūdus. Jie neturi būti kaip nors termiškai apdori ar kitaip pažeisti. Pavyzdžiui norint sudaiginti grikius, reikėtų ieškoti žaliųjų grikių, kurie dar nėra kepinti. Parduotuvių lentynose mes įpratę matyti ruduosius grikius, tačiau pastarieji jau nesudygs.
  • Daiginti pradėkite nuo mažesnių kiekių. Mažesnius kiekius yra lengviau prižiūrėti bei suvartoti bus paprasčiau.
  • Pasirinkus pusę stiklinės sėklų, grūdų ar ankštinių, juos kruopščiai nuplaukite (plūduriuojančias išmeskite – jos nesudygs) ir supilkite į stiklainį.
  • Stiklainio turinį užpilkite 2 stiklinėmis vandens, sumaišykite, kad vanduo patektų į visus sėklų tarpelius. Tiesa, norint sudaiginti ankštines kultūras, gali prireikti daugiau vandens, nes didžioji dalis greitai sugeriama.
  • Viską palikite nakčiai kambario temperatūroje.
  • Nukoškite vandenį ir dar kartą praskalaukite sėklas, grūdus ar ankštinius.
  • Jei daiginami smulkūs grūdai ar sėklytės, sudėkite jas atgal į stiklainį, o platesnius augalius, kaip pupas, sudėkite į drėgna marle padengtą rėtį. Sėklas uždenkite audeklu.
  • Stiklainį ar rėtį palikite ir vėl stovėti kambario temperatūroje. Venkite tiesioginių saulės spindulių¡
  • Kas dieną kartokite skalavimo procesą ir palikinėkite sėklas, ankštines ar grūdus stovėti kambario temperatūroje. Smulkesnės sėklos sudygsta maždaug per 1-4 dienas, stambesnės – 6 dienas. 
  • Norint ilgiau išlaikyti sudaigintas sėklas, sudėkite jas į stiklainį ar plastikinį maišelį ir dėkite į šaldytuvą.
  • Daigus reikėtų suvalgyti kuo greičiau ir ne ilgiau, kaip per vieną savaitę.  Jei per šį terminą daigai jau spėjo pakeisti spalvą, nuvysti ar atsirado nemalonus kvapas – nevalgykite jų.