Daugelis žmonių savo dienos neįsivaizduoja be puodelio kavos. Juk kava, o ypač joje esantis kofeinas, suteikia žvalumo, energijos bei geros nuotaikos pliūpsnį. Tačiau ar visi susimąstome, kokią naudą bei žalą ji suteikia organizmui? Apie kavos poveikį organizmui kalbame su KILO.LT mitybos konsultante Greta Bučnyte.

Kava negali pakeisti vandens

Visi, kurie nors kiek domisi sveika gyvensena, yra girdėję, kad gerti skysčius yra būtina. Pasak G. Bučnytės, kava, kaip ir saldinta arbata, į per dieną rekomenduojamą suvartoti skysčių kiekį neįskaičiuojama, nes šie gėrimai turi kalorijų, kurių virškinimui organizmas sunaudoja energijos. Taip pat, specialistė pataria geriant kavą padidinti suvartojamo vandens kiekį santykiu 1:1.

Neviršikite kofeino rekomenduojamos normos

Viršijus rekomenduojąmą normą,  kava veikia organizmą neigiamai. „Medikų teigimu per dieną suaugęs žmogus gali suvartoti iki 300 mg kofeino, t.y. apie 2 - 3 puodelius kavos, ir tai priklauso nuo organizmo reakcijos bei pajėgumo. Vieni kavą gali gerti tarsi vandenį, o kitiems viršijus normą atsiranda galvos svaigimas bei skausmai, skrandžio rūgštingumo padidėjimas, nemalonus pojūtis širdies plote, bei kita“, - teigia G. Bučnytė

Cukrų keiskite natūraliais priedais

Remiantis Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis, rekomenduojama maksimali  cukraus paros dozė suaugusiam žmogui yra 25 gramai. Tai maždaug 5 arbatiniai šaukšteliai.  „Atrodo, kad tiek cukraus suvartoti negalime per dieną, bet pažiūrėjus į etiketes visur matome nurodytą cukrų ir gan nemažą jo kiekį. O per didelis cukraus kiekis sukelia tokias ligas kaip nutukimas, širdies ir kraujagyslių ligos, II tipo cukrinis diabetas. Tad daug geriau kavą paskaninti būtų natūraliais priedais, kaip kardamonas ar cinamonas, o jei norite pabalinti kavą, rinkitės liesą 1 proc. pieną“, - pataria mitybos konsultantė.

Rinkitės žaliają arbatą

Reikia nepamiršti, kad kava turi ne tik teigiamą, bet ir neigiamą poveikį mūsų organizmui. Išgėrus kavos yra jaučiamas jėgų atsiradimas, nuotaikos pakilimas, nors visą tai veikia kofeinas. Žalioje arbatoje esantis taurinas atlieka tokias pat funkcijas kaip ir kofeinas, tad specialistė pataria  žmonėms, kurie per dieną išgeria didesnį kavos kiekį nei yra rekomenduojama, rinktis žaliąją arbatą. Joje esančio taurino poveikis veikia ilgiau, todėl žvalesni ir energingesni būsite ilgesnį laiką. Geriant arbatą be cukraus, ji bus įskaičiuojama į per dieną suvartojamų skysčių kiekį, kurie yra labai svarbūs mūsų organizmo veiklai.

Kada gerti kavą?

Esame įpratę rytą pradėti su kavos puodeliu ir dažnas dar nepusryčiavęs pirma išgeria kavą ir tik tuomet valgo pusryčius. Specialistė pataria, kad visų pirma, reikia papusryčiauti ir pusryčius rekomenduojama valgyti ne vėliau kaip nuo atsikėlimo praėjus 30 min., nes tuomet organizmas geriausiai įsisavina maistines medžiagas.  Tada, praėjus pusvalandžiui po valgio jau galima gerti kavą ar bet kokius kitus skysčius. Valgio metu nerekomenduojama gerti skysčių, nes taip yra sutrikdomas virškinimas. Išimtis yra senyvo amžiaus žmonėms, kuriems yra sutrikusi seilių gamyba ir jų gaminasi per mažai. 

Kavos negalima gerti esant tuščiu skrandžiu, nes ji yra rūgšti ir taip gali sudirginti skrandį bei sukeltį rūgštingumą. Taip pat, negerkite jos prieš miegą. Daugelis teigia, kad kavoje esantis kofeinas netrikdo jų miego kokybei, tačiau yra atlikti nauji moksliniai tyrimai, kurie nustatė, kad kofeinas yra labai susijęs su miegu ir nerekomenduojama kavos gerti po 17 valandos. 

Kavos teigiamas poveikis žmogaus organizmui:

  1. Didina darbo efektyvumą. Kava mažina mieguistumą, leidžia lengviau susikaupti bei teikia žvalumo.

  2. Apsaugo nuo kepenų cirozės, mažina tikimybę susirgti Parkinsono liga, II tipo cukriniu diabetu, Alzhaimeriu, taip pat mažina akmenų susidarymą tulžyje bei insktuose riziką.

  3. Kavoje esantys antioksidantai slopina kenksmingų medžiagų poveikį ir sumažina širdies ligų atsiradimo riziką bei mažą kraujo spaudimą turintiems žmonėms jį pakelia.

Kavos neigiamas poveikis žmogaus organizmui:

  1. Geriant kavą iš organizmo yra pašalinamas kalcis, tad vyresnio amžiaus moterims (dėl menopauzės) reiktų neviršyti rekomenduojamo per dieną suvartoti kavos kiekio.

  2. Kava organizme sutraukia geležį, tad nerekomenduojama viršyti normos sergantiems anemija (mažakraujystė).

  3. Geriant nefiltruotą kavą, tirščiai yra linkę didinti cholesterolio kiekį organizme.

  4. Kava didina kraujo spaudimą bei viršijant rekomenduojamą kiekį gali lemti širdies bei kraujagyslių ligas.

  5. Ji veikia kaip diuretikas, šalina iš organizmo skysčius, tad išgėrus puodelį kavos, rekomenduojama išgerti stiklinę vandens.