Valgymas malšinant emocijas, o ne fizinį alkį yra emocinis valgymas. Labai dažnai persivalgymas yra nulemtas emocijų, o ne fizinio alkio. Štai kodėl tiek daug žmonių staiga pradeda varginti nutukimas, jų gyvenimuose įvykus didesniems ir ypač nemaloniems pokyčiams. Tuomet stresas yra malšinamas suvalgant „ką nors skanaus“.

Jausdamasis laimingas, žmogus dažniausiai valgytų kepsnį arba picą. Jausdamasis liūdnas – ledus arba pyragėlius, o kuomet jam nuobodu – bulvių traškučius. Maistas ne tik malšina alkį ir užpildo skrandį, jis taip pat patenkina jausmus. Kuomet skrandis negurgia, o Jūs malšinate emocijas Jums patinkančiu maistu, Jūs malšinate emocinį alkį. Tai ir yra momentas, kuomet emocinis valgymas gali atsirasti jūsų gyvenime, o kaip to pasekmė – persivalgymas ir nutukimas.

Emocinis valgymas ir emocinis alkis: kaip juos atpažinti?

Pirmiausia, emocinis alkis pasireiškia staiga, o fizinis - atsiranda ir auga palaipsniui. Valgant, kuomet malšinamas emocinis alkis, norisi valgyti tik tam tikrą maistą, pavyzdžiui picą ar ledus ir tik šis maistas patenkina tą poreikį.

Kuomet valgoma jaučiant fizinį alkį, žmogus yra atviras pasirinkimams ir gali valgyti nebūtinai tik tą ar aną. Dar vienas skirtumas yra tas, kad emocinis alkis turi būti numalšintas nedelsiant, tuo tarpu fizinis – gali palaukti. Ir netgi tuomet, kai skrandis užpildomas, malšinant emocinį alkį, valgyti nenustojama. Kuomet valgoma malšinant fizinį alkį, sustojate, pajutus sotumą. Ir, galiausiai, numalšinus emocinį alkį, gali pasireikšti kaltės jausmas. Taip nebūna, jei skrandis iš tiesų gurgė.

Pasekmė – persivalgymas ir nutukimas

Sveikatos sutrikimais atsiranda tada, kada valgymas tampa vieninteliu emocijų valdymo ir malšinimo įrankiu, ypač, jei valgomas maistas nėra sveikas maistas. Jei valgoma, kuomet žmogus iš tiesų nėra alkanas, yra labai didelė tikimybė, kad tuo metu organizmas iš tikrųjų dar nereikalauja maisto, nereikalauja kalorijų. Ir kai tai atistinka, tos nereikalingos kalorijos sandėliuojamos kaip riebalų atsargos ir galiausiai lemia nutukimą ir eilę kitų sveikatos sutrikimų.

Kuomet atsiranda nenumaldomas emocinis alkis, raskite sau skanų maistą, kuris būtų sveikas. 

Labai dažnai tai prasideda jau mūsų vaikystėje - kuomet vaikas liūdi, dažniausiai jis pralinksminamas kuo nors saldžiu. Tokiam elgesiui kartojantis, susiformuoja įprotis, kuris vėliau reiškiasi ir paauglystėje ir galiausiai darome tą patį būdami suaugę. Žmonės taip ir neišmoksta susidoroti su neigiamomis emocijomis, kadangi jos nustumiamos į šalį, tiesiog suvalgius ką nors saldaus. Išmokti susidoroti su emocijomis be maisto yra naujas iššūkis daugeliui mūsų.

Emocinio valgymo ir persivalgymo valdymas

Kuomet atsiranda nenumaldomas emocinis alkis, raskite sau skanų maistą, kuris būtų sveikas. Dažniausiai jis malšinamas nesveiku greitu maistu, tačiau nebūtinai turi būti būtent taip! Galiausiai, jei tai nepavyksta, tuos pinigus, kuriuos ketinote išleisti nesveikam maistui, išleiskite kokiam nors kitam Jums malonumą teikiančiam dalykui: kino bilietui, įdomiam žurnalui ar knygai. Pasirinkimas begalinis! Tik sistemingai kovojant su emociniu valgymu išvengsite persivalgymo ir nutukimo.